Een propere fiets oogt mooier dan een met vuil bespat vehicel. Maar vooral de ketting goed verzorgen al was het je eigen vrouw (alhoewel sommigen daar misschien anders over deneken) is zoniet nog belangrijker. Hoe moet dat nu ? Hier volgt het antwoord.
Hoe je ketting smeren?
Rijd jij rond met een gitzwarte ketting of blinkt jouw ketting in de zon. Een smerige ketting schakelt slecht en veroorzaakt vroegtijdige slijtage van zowel ketting als tandwielen, smeren is dus de boodschap. Maar hoe moet ik nu smeren en welke middelen zijn geschikt om een ketting te ontvetten?
Fout:
Je ziet het vaak, de ketting is wat roestig of droog en men smeert nog vlug de ketting voor men vertrekt. Dit heeft echter een averechts effect want je maakt het probleem erger doordat je het vuil inkapselt.
Hoe het moet:
Eerst en vooral maak je de ketting proper met een ontvetter op basis van water (met petrochemische producten belast je niet alleen het milieu maar je haalt er ook het vet mee weg op de plaatsen waar smering het meeste nodig is), een borstel (bv .harde tandenborstel)en een doek. Als de ketting ontvet is spoel je de overtollige ontvetter af met warm water en droog je de ketting af, je ketting zou er nu als nieuw uit moeten zien.
Nu kan je de ketting smeren (gebruik hiervoor een smeermiddel met een goede penetrerende werking - teflonspray is hier geschikt voor). Ga achter de fiets staan en spuit het smeermiddel ter hoogte van de derailleurwieltjes op de ketting terwijl je aan de trappers draait.
Nu het smeren gedaan is zet je de fiets een nachtje aan de kant om het smeermiddel in de schakels te laten doordringen, zo voorkom je bovendien dat de fiets direct weer vuil wordt door rondspattend smeermiddel.
’s Anderendaags kan je als het regent de ketting nog behandelen met teflonspray zodat het smeermiddel langer op de ketting blijft. Als het mooi weer is mag je eventueel het overtollige smeermiddel afvegen met een doek aangezien er door de druk op de ketting toch smeermiddel uit de schakels vrijkomt.
Je fiets poetsen
• Neem een emmer met warm water en doe er wat afwasmiddel of autowasmiddel (bevat vaak was waardoor het frame langer blijft glanzen) in. Neem ook een spons, een zachte borstel (bv. ronde verfkwast) en een tuinslang bij de hand (geen hogedrukreiniger want daarmee spuit je al het vet uit de lagers).
• Spuit je fiets overvloedig nat zodat al het stof verdwijnt. Zorg ervoor dat je niet op de lagers richt, maar spuit bij voorkeur in het midden van de naaf en de trappers.
• Nu verwijder je met behulp van de emmer warm water, het doek en de borstel het resterende vuil, besteed ook aandacht aan de moeilijke kantjes zoals de onderkant van het bracket, de hoek tussen balhoofd en schuine buis, e.d. want deze plaatsten worden nogal vlug vergeten waardoor corrosie kan optreden en het frame in extreme gevallen kan breken. Verwijder met behulp van het borsteltje ook het vuil dat tussen de remmen en de remblokjes zit.
• Met een harde borstel kan je het vuil van de velg verwijderen, want een vuile velg zorgt er niet alleen voor dat de velg vlugger slijt, ook de remblokjes zullen vlugger slijten.
• Kijk of er geen scherpe voorwerpen in de banden zitten en indien de banden vettig zijn ontvet ze dan met een doek met azijn.
• Spuit de fiets nu opnieuw af en droog hem af met een zachte doek.
• Smeer de ketting en de bewegende onderdelen (remmen, kabels, ...).
1 opmerking:
Dreft met een vleugje Marseille is nochthans ook nie slecht en zacht voor de handjes.
Een reactie posten