woensdag 10 januari 2007

500m zwemmen, een tactisch steekspel ???

Mijn doel morgenavond is nog steeds zoals enkele weken geleden hier geschreven, mijn besttijd op 500m verbeteren. Die staat sinds De Haan ’98 op 6’48”. Het zal geen makkelijke opdracht worden.

Hoe moet je nu tactisch zo een 500 zwemmen. De één zegt niet te hard van stapel lopen, zeker je in de eerste 100m niet in de vernieling zwemmen. De ander raadt aan toch maar niet te veel in te houden.

We bekijken even beide tactieken.

De eerste, de iets rustigere start met de bedoeling zo vlak mogelijk te zwemmen. Dat is nu net één van mijn specialiteiten, want Els zegt dikwijls, gelijk da gij vlak kunt zwemmen, ja, zo kan ik vlak zwemmen hé. Alle gekheid op een stokje, ik zwem meestal zoals een Zwitserse klok, toch als het niet te snel moet gaan, maar als je een gemiddelde moet draaien van 1’21-1’22/100. Dat is effe andere koek, dan zal mijn Zwitsers klokske wel eens stil kunnen vallen.
De tweede optie, wel zeer snel van start gaan en voorsprong nemen op het schema om dan hopelijk stillekes stil te vallen en het dan nog net te redden. Dus gewoon rammen en zien waar je uitkomt.

Ik ben er nog niet echt uit maar de tweede optie zie ik eigenlijk wel het meest zitten. Maar er is misschien wel een gulden middenweg ? Van alletwee ergens iets meepikken ? We shall see, said the blind man.
Het zal hoe dan ook weer hard afzien worden. Maar dat is voor iedereen hetzelfde, de ene al wat langer dan de andere.

4 opmerkingen:

Jim zei

Ik weet dat ik het vorig jaar op beide manieren geprobeerd heb.

Bij de wintersprint ben ik bijna op maximum snelheid vertrokken (1m10/ 100m) en dan gas terug nemen.
Mijn tijden op de 4 andere 100m waren daarna identiek aan die van superMario waardoor ik (natuurlijk ook omdat Free Willy wegens omstandigheden niet in vorm was)voor het eerst de wintersprint zwemmen won.

In de Haan was ik beter getraind, maar starte ik trager. Met als gevolg dat mijn tijd 8 seconden trager was en hetzelfde als SuperMario.

Rara, voor welke taktiek zou ik dan kiezen?? Het blijft verschrikkelijk afzien, maar ge moet door de muur.

Lieven zei

Het blijft moeilijk tijden te vergelijken van het ene zwembad ten opzichte van het andere. De Haan is gekend als een 'moeilijk' zwembad, gezien de grote terugslag. In Millen bv. kun je 25 keer afduwen ipv 20 keer in Bilzen, waardoor het korter lijkt. Zie hierover ook een stukje op de weblog van Pieter Hélin die als handelsvertegenwoordiger in sportartikelen bijna in elk zwembad van België heeft gezwommen.

Jelle, Jarno en Wilfried zei

En toch heb ik die 6'48 in De Haan gezwommen.

Trouwens dat 25 keer afduwen is het enige voordeel dat ge hebt in Millen. Er zijn daar tegenwoordig meer nadelen dan voordelen. Ten eerste de lucht die je bijna je longen doet uitbraken bij diepe inspanningen. Ten tweede, de grote terugslag van het water door de hoge opstaande randen en ten derde, de moeilijke oriëntatie doordat er geen lijnen op de bodem staan.

Me dunkt, redenen genoeg om toch in Bilzen te zwemmen.

Is het jullie nog niet opgevallen dat Super Mario niet meedoet aan de discussie. Hij zal zich in stilte aan't voorbereiden zijn volgens mij.

Super Mario ??? zei

Omdat ge aandringt ...

Mijne tactiek = correct de afgelegde lengtes tellen, dacht vorig jaar dat ik nog 100m moest !!!

Den Mario