donderdag 4 januari 2007

WILS 2006 GROTE JAAROVERZICHT : deel 3 : 7x beter

Wat leer je nu uit zo een jaar. Buiten dat je mentaal wel erg sterk staat, zijn er natuurlijk nog een aantal zaken die ik zo voor de vuist op kan noemen en waar ik dit jaar, deze voorbereiding iets aan wil veranderen. 7 (= mijn geluksgetal) zaken die beter kunnen of evengoed moeten zijn in 2007 ?

1. Doordat ik in de winter werkte met een zwemmaand, een loopmaand en een fietsmaand, trainde ik in die maanden al grote volumes voor telkens 1 van de 3 sporten. Mijn zwaarste zwemweek in die periode was 23.8K, lopen 105.6K en fietsen 396.9K. Voor de tijd van het jaar grote volumes, dus ook mentaal al een zware dobber.
Deze winter gooi ik het over een andere boeg zodat er voldoende afwisseling is en het mentaal ook beter doenbaar is.

2. Eenmaal mei voorbij kreeg ik een serieuze mentale dip,de motivatie was ver te zoeken. Ik sleurde mij doorheen de trainingen. Het gevolg van wat hierboven staat ? Enkel Kruiningen was goed, de rest van het seizoen kl*te. Het zou eigenlijk anders om moeten zijn. Het moest over een andere boeg en daar ben ik nu hopelijk mee bezig.

3. Weinig wedstrijden gedaan : dus deze keer las ik vroeg op het seizoen reeds een "wedstrijdperiode" in. Tot en met De Haan doe ik minstens om de 2 weken een wedstrijd, valt het seizoen dan tegen heb ik dat toch al gehad.

4. Je kan natuurlijk ziek worden of gekwetst geraken. Misschien had ik ook beter naar mijn lichaam moeten luisteren ? Daarom dit jaar die rustweek waarin enkel veel gezwommen wordt (4x) maar slechts 1x losgelopen (30') en 1x losgefietst (60'). En dus zeker proberen niet dezelfde fouten te maken als in 2006.

5. Kan misschien raar klinken voor iemand die de lange afstand doet, waarin het zwemmen de kortste proef is. Maar mijn zwemmen vorig jaar was slecht. Een snelle blik op de trainingstabellen leert dat na de winter amper nog gezwommen wordt. Dit jaar moet dat veranderen, wil minstens 3x week blijven zwemmen.

6. Vorig jaar ben ik begonnen met deze blog. Wou ik er nog mee stoppen toen het slecht ging net voor Klagenfurt, ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb. Dus ook in 2007 zal triblog Wil blijven bestaan.

7. Vorig jaar leerde ik een aantal nieuwe interessante personen kennen in de club. Hier wil ik ook dit jaar zeker aan verder werken.

Geen opmerkingen: