maandag 13 november 2006

Wapenstilstand

Ik wou nog even terugblikken op de enkele prestaties op 11 november.

Eerst en vooral de Memorial Vos. Ik had het er nog over met Kurt toen we naar huis reden. Ik had het deels wel verwacht maar was toch verbaasd dat Mario er als eerste zltc'er over de streep kwam. Appermans begint beter en beter te lopen. Wie gaat die volgend jaar tegenhouden op de clubwedstrijden. In het zwemmen top, in het fietsen veruit de beste en nu in het lopen ook nog één van de beteren. Ik vermoed dat Kruiningen volgend jaar het toneel gaat worden van zijn eerste overwinning. We moeten natuurlijk niet op de zaken vooruitlopen en hem de hemel inprijzen maar draait of keert het hoe je wil, ernaast kijken kan je niet.

Den Eddy in Florida. Eddy naaide door naar Amerika te gaan nog een verlengstuk aan zijn seizoen. In het warme Florida verbaasde hij mij toch maar dit wel tot en met het fietsen. Het zeezwemmen zal niet makkelijk geweest zijn maar één maal op de fiets reed hij toch 40km/u gemiddeld op het snelle vlakke parcours. Een vlak parcours is meestal moeilijker dan een heuvelachtig parcours omdat je nergens kunt recupereren, je moet constant de power erop houden. Ik vond het in alle geval knap gefietst. Maar dan, het lopen. Kan er niet aan doen maar vooruitgang zit daar, desondanks de vele kilometers op training, niet in. 1hr45 is gewoon geen goede tijd als je zo getraind bent. Misschien iets meer kwaliteit steken in die looptrainingen ipv volume, kan misschien helpen ?

Als laatste punt kan ik nog melden dat mijn volgende blok training niet 4 weken (3+1) maar slechts 3 weken (2+1) gaat duren. de reden, dan komen mijn recuperatieweken overeen met de wintersprinttoestanden. Heb het in mijn koppeke gehaald daar voor een top 3 te gaan in de eindstand. Zal niet makkelijk zijn vermits plaats 1 al bezet is en er dus maar 2 plaatsen meer overblijven.

4 opmerkingen:

Lieven zei

Het is moeilijk om lang op voorhand voorspellingen te doen. Remember vorig jaar toen je ziek was tijdens het fietsen van de wintersprint. Als motivatie kan het wel tellen...

Jelle, Jarno en Wilfried zei

Het is vooral om vroeg op het jaar een doel te hebben. Zoals je zegt dat motiveert ... en je kan de anderen al weer wat op stang jagen !!!

Raymond zei

Wat Eddy betreft: eerst en vooral, waren de afstanden correct? Ten tweede: met 1200 man/vrouw op een vlak parcours is van het goede teveel en meer dan waarschijnlijk zal "er" (ik beweer niet Eddy) duchtig gestayerd zijn en zal Eddy zich wellicht hebben laten meeslepen door het tempo van de "entourage".
Mijn vermoeden is dat hij in het fietsen te diep is gegaan en dat hij dit in het lopen cash betaald heeft. Dit is een veronderstelling, Eddy zal in zijn verslag wel uit de doeken doen hoe de wedstrijd is verlopen.
Ik heb wél hem al talloze keren gezegd dat de positie "na het fietsen" niet relevant is, die aan de meet des te meer. Volgens mij zal hij beter presteren , eens hij afstapt van zijn fixatie op "goede fietstijd" en zou fietsen op een tempo dat hij "onder zijn niveau" zou beschouwen. Ik denk dat de verloren minuten dan gemakkelijk gerecupeerd worden door een snellere looptijd. Misschien zou een analyse van de hartslag over een volledige wedstrijd nuttig zijn om opheldering te brengen over zijn inspaningsniveau tijdens het fietsen.

Lieven zei

Het leuke aan triathlon is dat door de drie verschillende disciplines de posities tijdens de wedstrijd sterk kunnen variëren. Bij een loopwedstrijd bv. is dat niet het geval: na 1km verandert er niet veel meer, zeker nu iedereen met een hartslagmeter loopt. Triathlon is ook een kwestie van doseren: soms doe je dat te veel, soms doe je dat te weinig, waardoor het onvooorspelbare nog toeneemt.
Het is moeilijk over Eddy's wedstrijd te oordelen zonder zijn wedstrijdverslag gehoord te hebben, maar we kennen hem ondertussen wel. Een koerspaard in het lopen zal hij wellicht nooit worden, ook al traint hij daar extra op. Misschien dat hij net daarom voor zichzelf andere doelen stelt tijdens een triathlonwedstrijd, zoals zo snel mogelijk fietsstijd, zo snel mogelijke wissel, vandaar zijn bijnaam waarschijnlijk...