maandag 20 november 2006

Rust

Toen ik deze morgen om half negen thuis kwam vroeg iemand aan mij :"Zijt gij op een maandagmorgen al gaan trainen ?"
Het antwoord was, ... ja.

Het mag dan wel een rustweek zijn, maar deze week ligt de nadruk iets meer op het zwemmen. Dus vanmorgen al een zwemtraining van 2900m achter de kiezen gestoken. Ook al omdat vanaf woensdag tot en met vrijdag de Vlaamse zwemweek start in Bilzen en het zwembad is dan 's morgens niet open voor publiek. Morgenmiddag permissie gekregen van de grote baas thuis om ook te gaan zwemmen. Dit samen met donderdagavond en zaterdagmorgen brengen mij op 4 zwemtrainingen deze week. Vermoedelijk zo een 12K. Voor de rest 1 loopje van een half uur en 1 fietstraining van een uur maken de rustweek compleet.

Dan is het enkel afwachten en vooral aanvoelen wat je lichaam doet, want dat is belangrijk met het oog op wat komen gaat. Je moet aanvoelen wanneer je uitgerust bent en niet zoals velen gokken en hopen dat je uitgerust bent op D-day gewoon omdat ze niet weten hoe het voelt uitgerust te zijn. Ik ben er zeker van dat velen onder ons betere resultaten zouden behalen moesten ze meer rust inbouwen. Maar dat is nu net iets dat je moeilijk aan de man kan brengen. Vorig jaar en het jaar daarvoor trainde ik even veel. maar omdat ik in 2004 voltijds werkte en in 2005 halftijds waren mijn resultaten vorig jaar stukken beter, gewoon omdat ik veel meer kon rusten.

Ik was dit jaar 100% zeker dat ik uitgerust in Klagenfurt aan de start stond. Nog voor de verkennende fietstraining die we daar deden enkele dagen voor de wedstrijd. Beter iets vroeger het rustig aan doen dan iets te laat. Beter 95% in vorm dan 105% en dit zeker in een volledige triatlon.

Geen opmerkingen: