dinsdag 14 november 2006

Ice ice baby

Eén van de laatste nieuwe trends om de spieren vlugger te laten recupereren na een inspanning zijn de ijsbaden. Paula Redcliff is er een fervent aanhangster van en ook Spencer Smith duikt regelmatig in het ijs.

Ik zou ik niet zijn mocht ik dat natuurlijk ook eens niet geprobeerd hebben. Het is al een tijdje geleden maar omdat ik een ietsjes andere manier gevonden heb moest ik natuurlijk afwachten wat de resultaten waren.

Niet dat ik een ijsbad genomen heb maar wel een gewoon koud bad. Kan al vertellen dat dat niet echt aangenaam is. En zeker rond deze en de komende tijden van het jaar niet aan te raden. Daarom probeerde ik het op een iets andere manier. Gewoon na de training of als je thuiskomt van de wedstrijd onder de douche. De douchespuit nemen en je benen bespuiten met ijskoud water tot ze helemaal koud aanvoelen. Daarna gewoon een douchke met warm water, maar niet de benen bespuiten en dan om af te sluiten nogmaals het koude water op de benen. Achteraf kan je dan nog zo een verfrissende massageolie gebruiken. Veel aangenamer dan een koud bad en ik moet zeggen, de resultaten zijn niet slecht. Mijn beenspieren recupereren sneller en dus kan je sneller je normale trainingen hervatten. Dit is natuurlijk ook goed om ander blessureleed te voorkomen.

Wat is de reden achter dit koude gedoe. Na een zware inspanning gaan je spieren (vezels) allemaal kleine scheurtjes vertonen, een soort van kleine ontstekingetjes. Nu met warmte gaan de bloedvaten open en komt er dus meer bloed door naar de spieren zodat die ontstekingen feller zullen worden. Met koud water in dit geval is dit het omgekeerde en zullen je spieren dus sneller herstellen. Aan enkele universiteiten zijn er al allerhande proefpersonen getest geweest over deze materie en de resultaten liegen er niet om.

Ik heb nu zelf aan de lijve ondervonden dat het helpt. Daarom misschien meer spierpijn na onze mtb duatlon dan na de loop zaterdag. Want na de duatlon geen koud water gebruikt.

Try it yourself and you will see.

2 opmerkingen:

Super Mario ??? zei

Triblogger Wil,

Had ik beter ook eens geprobeerd na het bergaf huppelen in Kanne. Heb 3 dagen slechte Quads gehad. Tijdens het lopen zelf wist ik ook al dat er van de zondagse planning (Herve) niet veel meer in huis ging komen.

Allé ... ga eens wat bibberen onder de douche ...

Den Mario

Raymond zei

Dat van die koude douchestraal op de benen kan ik alleen maar beamen. Doet deugd bij vermoeide benen ....