donderdag 5 oktober 2006

"Zinnigs"

Die comments maken het wel makkelijker om vandaag iets neer te pennen. Jullie zetten het venster op een kier voor het volgende.
Eerst en vooral is het gevoel dat ik op deze manier moet werken dus nog versterkt. Maar deden we dat dit jaar al niet. Blijkbaar stak mijn en Kurt zijn schema goed in mekaar. Hoe kan een "niet loper" als Kurt anders 3hr55' lopen. Ikzelf zal vooral lessen moeten trekken uit mijn blessures. Misschien beter iets minder lopen, dan iets te veel. Daarom steeds proberen minstens 1 dag rust tussen mijn looptrainingen te houden, want doet ene MM dat ook niet altijd. Ja ik luister altijd goed als sommige mensen iets vertellen, pik hier en daar iets op dat ik kan gebruiken en verwerk dat in mijn trainingen en blijkbaar doen anderen dat ook als ik eens iets "zinnigs" vertel.

Twijfelpunt dat ik wel nog heb, veel wedstrijden doen of niet. Je kan een wedstrijdperiode inbouwen, maar dat gaat ten koste van je trainingen, en win je er iets mee is dan de vraag ? Dit jaar stonden slechts 3 wedstrijden in het programma, de wintersprint en De Haan niet meegerekend. 21K in Tongeren, Kruiningen en Brasschaat. Voor volgend jaar voorzie ik hetzelfde. Liever trainen dan wedstrijden doen ? Ik zou zeggen ja, want ik ben van het principe, als ik een nummer op mij speld, ga ik ervoor. Een wedstrijd doen als training zie ik niet zitten, zo zit ik niet in mekaar. Ik kan het 2de stuk van het seizoen nog wedstrijden genoeg doen als ik wil !

Iets dieper ingaan op dit. Ik ken mijn lichaam stilletjes aan en weet dat ik voor een wedstrijd het toch een dag of 3-4 rustig aan moet doen en na de wedstrijd (naargelang de afstand) 1-3 dagen last heb. Zo ben ik 1 week kwijt. Als je een wedstrijd of 4-5 doet ben je al gauw een maand kwijt en op een maand kan je veel trainingsarbeid verrichten, of niet soms ? Ik kan dat dus niet blijven doortrainen en tussendoor wedstrijden doen. Iedereen zijn eigen lichaam hé.

En nu snel naar het zwemmen, de eerste keer in mijn leven dat ik met zwemvliezen ga zwemmen, ben eens benieuwd ?

2 opmerkingen:

Lommeke zei

Ja, maar ge moet toch toegeven dat wedstrijden zo plezant zijn, zeker als ge met een grote zwart gele meute aan de start verschijnt. Het is altijd wel afzien en ge gaat waarschijnlijk altijd iets meer geven dan van plan, maar achteraf hebt ge der eens zoveel plezier van, allez ik toch. Kortom, ik vind zonder moeite de motivatie om een halve te doen, maar om een uur of vijf te trainen das iets anders...

Jim zei

Een trainingsblok van 8 weken duurtraining kan enkel volstaan voor profs. Die hun basis is veel breder dan de onze. Ik weet dat Van Lierde het vroeger zo aanpakte, maar onze "snelle" is nog altijd niet even getalenteerd als Luc. Ik zou dus zelf ook eerder het lichaam enkele maanden laten wennen aan die lange inspanningen.
Wat wedstrijden doen betreft, is dat voor iedereen persoonlijk. Ikzelf mag mij voorbereiden hoe ik wil, maar voldoende wedstrijdritme maakt mij nog sterker. Daarom taper ik bij de eerste wedstrijden ook nooit.Het is niet dat je een wedstrijd doet als training, dat je dan jezelf moet sparen. Wedstrijd blijft wedstrijd, alleen de voorbereiding naar die wedstrijd is anders.
Ook kan zo'n wedstrijd dienen als test en kan je er mentaal veel sterker uitkomen. Dat is toch ook belangrijk?