maandag 16 oktober 2006

Het menselijk lichaam !

Nadat enkele hardnekkige wormpjes die mijn computer onveilig maakten verwijderd zijn kunnen we weer aan de slag.

Ik overloop snel even de trainingen van vorige week

Maandag : loop 10K (148) 50'24
Dinsdag : fiets 56.3 in 1hr53'
woensdag : loop 12K (133) 1hr11
donderdag : zwem 2800m idem vorige week
vrijdag : loop 2K opw - 4K (149-156) 19'14 - 2K uitlopen
zaterdag : zwem 3500m (pyramide) + fiets samen met Ludo 61.7K in 2hr06'
zondag : niks, rust

Waarom ik dit allemaal op een rijtje zet. Zie dat ik 3 looptrainingen gedaan heb tegen telkens een andere hartslag en dit allemaal binnen het uithoudingsniveau. Bedoeling is dat je je lichaam verschillende signalen geeft zodat het lichaam zelf uit die verschillende signalen de beste weg kan zoeken om zich optimaal in conditie te stellen. Variatie in snelheid en duur zijn belangrijke factoren om het neuromusculair systeem in werking te stellen zodat het een nieuwe en betere weg vindt om te "vlammen". Naast variatie is ook herhaling zo'n belangrijke factor. Telkens je de pedalen weer ronddraait, of je voet tijdens het lopen op de grond plaats, telkens weer, keer na keer, zet dit het hele systeem weer in werking om bovenvernoemd resultaat zo optimaal mogelijk na te streven.

Veel atleten sporten nog veel te veel tegen dezelfde hartslagen. Hebben enkel een hartslagmeter op om achteraf te kijken tegen welke gemiddelde hartslag ze gesport hebben. Dat is de omgekeerde wereld. Je moet bij het begin van de training al weten tussen welke hartslagen je de training gaat afwerken.

Als je altijd aan dezelfde hartslag sport ga je uiteindelijk geen vooruitgang meer maken, omdat je lichaam steeds maar dezelfde prikkel krijgt.

Spijtig eigenlijk dat er veel mensen zo trainen want ze laten zo hun eigen "slimme lichaam" in de steek, spijtig.

2 opmerkingen:

Raymond zei

Het trainen met hartslagmeter volgens de regels van de kunst heeft één vervelende consequentie: het kan alleen maar individueel. Groepstraining of enkel met z'n tweetjes is in principe al niet meer mogelijk gezien er altijd wel een verschil in getraindheid aanwezig is. Bovendien wordt er omwille van "haantjesgedrag" in groepstrainingen meestal veel te snel gefietst/gelopen. Een gevaar aan individuele training met hartslagmeter is wel dat je enorm goed moet opletten dat je motivatie niet eronder gaat lijden, zeker bij vele eenzame lange duurtrainingen, voornamelijk op de fiets. Ik heb altijd zeer veel alleen getraind maar de laatste jaren kreeg ik er steeds moeilijker mee. Voor triatleten blijft het echter een must.

Jelle, Jarno en Wilfried zei

Het is waar dat je af en toe eens wat gezelschap moet opzoeken om te trainen. Ik kan daar in mijn jonge Ironman carrière al over meepraten want heb ook dit jaar in mijn voorbereiding plots serieuze motivatieproblemen gekend.

Daarom dat ik nu al op voorhand heb aangegeven wat vaker samen te willen trainen met enkele personen. We zullen dan waarschijnlijk allebei wat water bij het tempo moeten doen maar tis één of het ander hé.