woensdag 4 oktober 2006

What's the news ?

Na enkele internetluwe dagen (eigenlijk weinig inspiratie, zou dat van de drank zijn afgelopen weekend ?) wil ik opnieuw de draad opnemen met enkele losse feiten die de laatste dagen in mij opgekomen of toegezonden zijn).

Zo kreeg ik een mailtje van Koen (zwemtrainer) met de vraag welke de afstanden zijn van onze winterduatlon. Niet dat hij voor de overwinning wil gaan maar wel omdat Benny Jorissen blijkbaar wil deelnemen. Wie ? Ja onze oud secretaris die een aantal jaren geleden gestopt is met triatlon en nu blijkbaar de draad terug wil opnemen. Zou Koen hem te fel opgenaaid hebben ?

Uitspraak van "den Eddy". Trainen voor een volledige triatlon is hetzelfde als voor een kwart trainen behalve dat je de laatste 8 weken veel meer volume moet gaan trainen.
NIET AKKOORD. Ik was en nu nog meer van het principe dat je je lichaam moet leren omgaan met die lange afstanden. Dit kan volgens mij enkel door zo vroeg mogelijk te beginnen met lange duurtrainingen en zeker niet te wachten tot de laatste 2 maanden. Voor volgend jaar voorzie ik al looptrainingen van 2 uur in januari, fietstrainingen van 3 uur en meer vanaf begin februari. 1 lange training per week voor zowel het fietsen als het lopen, opvoeren van 2hr tot 2hr30' voor het lopen en van 3hr tot 7hr voor het fietsen, volgens het principe 3 weken opbouwend trainen en dan 1 week rusten (maar dan ook echt rusten). Dit tot de laatste 8 weken (ha hier zijn ze weer) en vanaf daar, hopelijk, die lange afstanden een beetje sneller afleggen dan voorheen. Zonder evenwel absolute rustweken ertussen.
Je lichaam hard maken, laten wennen aan deze afstanden is de boodschap. Maar ik denk dat ook dit weer een kwestie van een paar jaar is voordat je echt kan zeggen, ik ga resoluut voor een tijd onder de 10 uur.

3 opmerkingen:

Pontje zei

Wil, als absolute neofiet in het triathlon commentaar geven op hoe te trainen voor een volledige triathlon lijkt misschien dikke nek, maar na dertig jaar competitiesport heb ik toch door hoe het spelletje werkt. zonder partij te trekken vind ik "den eddy" zijn stelling een beetje zwak tenzij zijn programma verkeerd is voor een kwart. Zoals je aangeeft moet je je lichaam laten wennen aan urenlange inspanningen, die voor ons als recreant wel vijf tot zes keer langer duren als de resultaten van onze kwart. Welk programma het juiste is dat moet ieder voor zich uitmaken, maar het belangrijkste is dat we bezig zijn en dat we er allemaal hard voor werken. Just for the fun of it.

Super Mario ??? zei

Hello Blogger Wil,

Ge begint het goed te snappen hoe het spelletje werkt. Ironman is inderdaad een levensstijl !!!! Je principes zijn goed, maar wees waakzaam voor overdaad (overtraining en overbelastingsletsels). Een Ironman is geen wedstrijd !!! Het is de dag waarop je laat zien op welk niveau je werkelijk bewegingsrendement ligt. Maw ; welke snelheden zijn voor mij van toepassing in deze uithoudingsrace.

Buiten de fysieke conditie telt mentale sterkte zeker voor 50% mee in het eindresultaat. Dat bouw je ook op in je voorbereiding. Meestal is dit de factor die ons (op onze leeftijd) elk jaar dat tikkeltje beter maakt. Mentale hardheid train je door heel het jaar bezig te zijn met Ironmantraining !

Sub 10h is een realistisch doel voor iemand met jouw capaciteiten. Focus je hierop. Dat helpt je de lange wintermaanden door te komen.

Succes

Den echte Mario ;-)

Raymond zei

Wil, zo heb ik het ook altijd aangepakt. In de winter kilometers zwemmen en vooral veel lopen (elke week minstens een 20 - 22km duurloop, weektotalen van 65 - 90km) en vanaf eind januari de fiets op om snel op te bouwen naar duurtrainingen van min. 3 à 4 uur. Heb ook altijd een dag (zondag) met én een duurtraining op de fiets (voormiddag) en een looptraining van min 1 uur 's avonds om te wennen en het lopen met vermoeide benen. Ik moet toegeven dat ik zelfs zelden (nooit) volledig gerecupereerd aan een volgende training begon. Enige probleem: niet juist over je top zijn op het moment van de waarheid (was mijn groot probleem). En zeg nu zelf : 1hr swim - 5hr bike - 3u30 à 3u45 run moet je toch aankunnen