donderdag 14 december 2006

Rest in peace 3/4 triatlon ?

Waar slaat dat nu weer op ? Wel, het gaat over de veranderingen die de ITU weer maar eens aanbrengt in de afstanden van de EK en WK lange afstanden.

Tot en met dit jaar werd er gekozen om deze kampioenschappen te betwisten over de zogenaamde 3/4 afstanden (4-120-30) nog steeds korter dan een Ironman maar voor een lange afstand kan dit toch al wel tellen.
Wat hebben de bobo's van de ITU nu weer uit hun waarschijnlijk rijk gevulde zakken geschud. De afstanden worden aangepast. Vanaf 2007 kan je Europees of Wereldkampioen worden als je als eerste over de meet loopt na 3K zwemmen, 80K fietsen en 20K lopen. Volgens mij en waarschijnlijk vele anderen is dit gewoon een halve triatlon en deze staat nog steeds een heel stuk af van de 3/4 en de volledige.

Roept bij mij dan automatisch de vraag op, zal dit niet de doodsteek worden voor de 3/4 triatlons ? En is dat misschien juist de bedoeling van de Heren ?
Torbjorn Sindballe zal dus de laatste echte lange afstandswereldkampioen zijn die we zullen kennen.

1 opmerking:

Lieven zei

Ik wou volgend jaar aan mijn 10de 3/4 triathlon deelnemen. Eerst heb ik de EK en WK long distance plaatsen gezocht in 2007 en inderdaad die zijn nu een 1/2 triathlon geworden ipv 3/4. EK vindt plaats in Brasschaat op 24/06. Inschrijven hiervoor is reeds mogelijk mits betaling van een Belgisch driekleurpakje. Het WK vindt een week eerder plaats in Frankrijk.
Misschien kies ik voor 1/2 triathlon van Monaco volgend jaar. Jammer genoeg is dit niet te combineren met Zwintriathlon drie dagen later.