donderdag 6 september 2007

Zwin 2007 : The Battle of the year ?

Zoals op voorhand reeds aangekondigd zou Eddy mij proberen te kloppen in de 9de editie van de Zwintriatlon.

Kwist niet wat ik van Dols zijn conditie moest verwachten, maar 1 ding was zeker, hij zou frisser aan de start staan dan de rest van ons door 2 maanden buiten strijd. Tegelijk zou dat ook zijn zwakste punt zijn.

Wat mezelf betreft was de conditie groeiende. Vooral mijn fietsen is goed dit jaar en de vraag was bij mij dan ook, zouden mijn fietscapaciteiten goed genoeg zijn om “Snelle Eddy” daarin op achterstand te zetten of zou het een alles of niets worden in het afsluitende lopen ?
Eddy had voor de gelegenheid zijn vol achterwiel gestoken en zijn tijdrithelm opgezet. Eerlijk gezegd maakte dat niet echt indruk op mij. Ik laat liever de benen spreken …

We vertrokken in de eerste wave (Lieven, Eddy, ikzelf). Wave 1 bestond uit 3 startgroepen. Groep 1 (de pro’s) 30 man sterk, groep 2 (met daarin Eddy) 40 man en groep 3 (Lieven, Ik) 30 man. Tussen de groepen ongeveer 5 m verschil.

Ik ging bij de laatsten in’t water, zat er nog maar pas in en BANG, het startschot.
Filip, die in wave 2 vertrok, zei achteraf dat ik echt als allerlaatste weg was. Ik (16’57”) kwam dan ook na Lieven (15’51”) en Eddy (16’40”) uit de koude Damse vaart (18°). Mijn wissel (2’00”) was ook weer niet van een hoog niveau en daar verloor ik dus nog meer terrein op Eddy (1’33”) en Lieven (1’40”).

Bij het buitenlopen van het fietsenpark meldde Nar en Norry mij een 40” achterstand op de “Snelle”. Ik had zoiets van OK. Deze veldslag heb je gewonnen maar de oorlog nog niet. Let the game begin. En alsof de goden mijn roep aanhoorden kwam daar plots ene Marc Vanassche langs mij door. Ik herkende eigenlijk alleen maar de fiets (heb zijn naam in de uitslag opgezocht, een rivaal van Lieven in de H40 cat.) want in Viersel hadden we onder ons 2 nog flink gas gegeven in het 2de onderdeel. Even later pikten we ook nog Marc Pollet op en we waren vertrokken. Amai en hoe, ik moest hemel en aarde verzetten om erbij te kunnen blijven. Mijn overslag ligt op 169. Maar de eerste helft van’t fietsen ging ik daar vlotjes over zunne. Na 5K haalde we Eddy reeds in. Een kilometer verder zag ik hem niet meer. Even later, kregen we Lieven in de mot. En na +/- 25K fietsen haalden we ook die bij. Ik verzette veel werk na half wedstrijd want wou de kloof met Eddy zo groot mogelijk maken.

Met een 24ste fietstijd (1hr03’05”) doe ik zeker niet slecht, maar ik had al veel gegeven !!!. Lieven (1hr04’28”) kwam samen met mij de wissel binnen. Ik wisselde snel vond (1’10”) ik, maar Denolf (0’53”) stoof als een hazewind nog een stuk voor mij weg, daar kon “koning van de wissel” Eddy nog wat van opsteken.

Eddy kreeg in het fietsen 5’ aan het Zltc broekje (1hr08’18”) en in de wissel (1’35”) nog eens 25”. Waar zijn die snelle wissels gebleven ?

Het lopen was één keer ik het tijdsverschil door kreeg van Nar en Norry eigenlijk een maat voor niets. Waar ik in Viersel tot op de streep moest strijden om Marco Velo achter mij te houden, hier was ik zeker dat de strijd al gestreden was en dat na 5K fietsen, spijtig Daarom misschien niet genoeg voluit gegaan, al moet ik toegeven, na het fietsen was ik niet tot veel sneller in staat.

Eddy won dan nog de laatste veldslag (42’30”) tegenover (42’53”) voor mijzelf. Maar ik won de Battle.

“Slechts” 72ste in de einduitslag, maar ik garandeer u, het deelnemersveld was er 1 om u tegen te zeggen. Lieven was een beetje ontgoocheld met zijn 7de plaats H40 en werd 35ste algemeen. Eddy uiteindelijk 110de.

Wie weet is dit de start van een reeks oorlogen die we elk jaar kunnen verder zetten ? Maar dan de komende jaren wel met wat meer spanning erin.

3 opmerkingen:

Raymond zei

Knokke lijkt wel het onofficiële BK voor de "40+" categorie geweest te zijn. De snelste veteranen van België in één wedstrijd. Ik zie dat Lieven zijn looptijd ietsje slechter is dan wat we van hem mogen verwachten. Eén minuut sneller lopen (en dat kan hij normaliter aan) had hem al dicht bij het podium gebracht want de tijdsverschillen waren toch erg klein.
En den Eddy: hij wist zelf ook dat hij niet top was en dat van die fietstraining op zaterdag (vorige comments) was ook niet waar. De gedwongen inactiviteit heeft toch zijn sporen nagelaten.

Anoniem zei

Raymond, jij kunt er wat van om via foutieve info op weblogs tegenstanders op te naaien.
Je analyse over de veteranen klopt wel als een bus. Had ik de loopbenen van Viersel, dan kwam ik uit op een 30ste plaats algemeen en inderdaad vrij dicht bij het podium. Daarom mijn ontgoocheling achteraf, maar het kan niet altijd prijs zijn natuurlijk.

Anoniem zei

Lieve, zoals reeds door jezelf aangehaald, het kan niet alle weken kermis zijn, maar toch proficiat met het resultaat.
Ik heb momenteel de ..... goesting om te trainen dus doe ik dat lekker niet, Almere was mijn doel en dat was ok. Resultaat van mijn goesting zullen we wel op de clubkwart zien.