maandag 10 september 2007

Ploegentriatlon St-Niklaas.

Eddy kreeg uiteindelijk 2 ploegen aan de start gisteren in de “hometown” van de heilige man. Ploeg 1, Zltc 1 met, wat dacht je, startnummer 1 bestond uit Mario A., Tim, Jimmy, Lieven en Jens. Zij gingen voor een top tien en wie zou het zeggen misschien een top 5. Hun tactiek was vrij simpel. Bij mekaar blijven bij het zwemmen om dan in het fietsen Mario en Tim al hun Pk’s te laten ontbinden. Wie beide heren kent weet dat er dat een heleboel zijn. De andere drie moesten het dan in het lopen afmaken.

Ploeg 2 zou eigenlijk maar met het minimum aantal van 3 aan de start staan na forfait van Koen. Ik liet Eddy uiteindelijk nog Ludo optrommelen omdat pech dikwijls in een klein hoekje ligt. Onze tactiek werd door de Snelle uitgestippeld. Ik op kop bij het zwemmen, geflankeerd aan weerszijde door William en Eddy met Ludo in de brede slipstream daarachter. In het fietsen was het dan aan mij om het meeste kopwerk te verrichten met misschien af en toe hulp van de rest als ze dat konden. In het lopen zouden we dan wel zien wie nog de beste papieren had.

ZLTC 2 mocht als eerste starten in wave 3. We verkozen helemaal links van het ponton te starten omdat dat de meest rechte weg was volgens Dols. Het is raar, maar één maal het startschot gevallen is, wordt bij Eddy blijkbaar de harde schijf gewist en vergeet hij alles wat voordien besproken is. Dit wil dus zeggen dat ik na amper een paar minuten Dols en William moest laten gaan. William kreeg de eer als eerste van onze wave uit het water te komen. Ik zwom nog terug tot bij Eddy en Ludo was uiteindelijk op zichzelf aangewezen.

Na de wissel vertrokken we als 2de ploeg op de fiets. Al snel pakten we de leiding en ik mag dat zeggen, ik deed wat van mij gevraagd werd, namelijk zo hard mogelijk rijden. Af en toe eens gesteund door Eddy en een keertje William denderden we over het toch bochtige parcours. Ludo nam zo waar de kop op de kasseistrook waar we even moesten wachten op de snelle.

Met 4 begonnen we aan het lopen. Ik zat dadelijk boven tegen en vreesde een beetje voor het vervolg. Ik had veel gegeven in’t fietsen. Het was aanklampen als laatste van de groep. Maar ik kan wel wat pijn verbijten en na een goeie 500m begon ik er stilletjes door te komen en liep tot in het zog van de op kop lopende William die het tempo aangaf. Even na halfweg ronde 1 kreeg Eddy het moeilijk. We lieten het tempo wat zakken maar echt terugkomen zat er niet meer in voor hem zodat we éénmaal de kloof te groot werd besloten van door te gaan met drie. Ludo kreeg het dan nog zwaar in ronde 2 maar hij moest mee zodat we na 1hr07’ 41” over de finish kwamen. Op dat moment goed voor de 2de tijd.

Ploeg 1 kwam intussen het fietsenpark in. Mario probeerde nog even in’t lopen maar de andere drie gingen te sterk door. Het werk van hem zat er dan na het fietsen, net als Tim dan ook op. Jimmy, met Lanklaar nog in de benen was uiteindelijk e zwakke schakel maar dat is nu éénmaal teamtriatlon. Je bent zo sterk als de zwakste schakel. Lang stonden ze aan de leiding met de snelste tijd (1hr01'41) ... en hoopten we stiekem op… misschien een podium. Het was uiteindelijk iets te hoog gegrepen maar met een 6de plaats mogen we zeker niet klagen. Op 1’28” van het podium.

Ploeg 2 werd uiteindelijk 27ste. Met een gemiddelde leeftijd van 42 jaar en dit op 60 ploegen deden we het zeker niet slecht. En wat zeker telt. It was fun !!!

De organisatie was goed maar wat mij bijbleef is vooral het lange lopen naar wisselzone 1 + het ver lopen naar de plaats waar je op de fiets mocht + lange lopen naar wisselzone 2 + het toch bochtrijke parcours voor een ploegenwedstrijd met soms nogal slechte weg en met een stuk kasseien van 200m. Dat een 15 jarige in de winnende ploeg zit is zeker opmerkelijk. Dat die mannen hard zwemmen en snel lopen verbaasd mij niet maar dat die in het fietsen kon volgen is zeker verbazingwekkend !

Ik had hier graag nog enkele foto’s bijgezet maar de fotograaf van 3atlon.be speelde het klaar geen enkele foto van één van onze ploegen te trekken terwijl anderen 5 foto’s voor zichzelf opeisen !!!!!!!!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Wil, dat deze 15-jarige -die naar de naam Thomas luisterd -dat doet verbaasd me niet, hij is immers Belgisch jeugdkampioen zwemmen jaartal 1992 op de 1500m vrije slag in 17.10.36 in 50m bad. Zit tevens op de topsportschool Triathlon en is de zoon van Kurt Jurgens toch al jaren een degelijk triathleet en zeker in het lopen. Ik denk dan ook persoonlijk dat hij momenteel een van de grootste, zoniet het grootste talent is dat er in het Belgische triathlon gebeuren rondloop. En als je dan tacktisch rijd, ik heb hem bezig gezien in Mol, kan zo'n kereltje gemakkelijk volgen en voor een goede uitslag zorgen

Anoniem zei

Dat Tim en Mario heel wat PK in huis hadden, kan ik getuigen. De eerste kms zat ik constant 10 slagen boven overslagpols om te kunnen volgen. Ik kreeg het moeilijk om mijn wagonnetje aan te hangen. Gelukkig konden ze dat niet de hele tijd volhouden, zodat ik tijdens het tweede gedeelte wat kon recuperen om er tegen aan te gaan tijdens het lopen.

Anoniem zei

Fijne teamspirit in St-Niklaas
Verder goede prestaties voor beide
teams.
In team 2 trok ludo goed zijn plan
door zeer snel te wisselen (wist waarschijnlijk wel dat hij wat tijd moest prijsgeven in het zwemmen) Taktiek van ZLTC2 in zwemmen was van bijzaak; winst tot 18 sec mogelijk; maar aangezien ludo razendsnel wisselde zat daar niet zoveel winst in(niet hetzelfde als verschil in zwemtijd!). Verder allen zeer
goed kunnen volgen in het fietsen + ludo was in lopen een aanwinst (+/- 3-4 sec/km vlugger dan mezelf)
Spijtig dat de tussentijden er niet waren; denk niet dat we zoveel
hebben moet prijsgeven op fietstijd
ZLTC1 : voor het eerst top 10
Proficiat aan allen