zaterdag 10 maart 2007

Wintersprint fietsen : de traditie in stand gehouden !

Net zoals in alle vorige edities wist ik ook vandaag in de tijdrit van de wintersprint een podiumplaats te bemachtigen. Dit tegen alle verwachtingen in. Ok de fietsconditie was goed maar mentaal moet je er ook staan, en dat liet de laatste tijd nogal wat te wensen over. Ik had dan de afgelopen week ook niet veel rekening gehouden met deze wedstrijd. Het enige waar ik wel echt naar uitkeek was, mijn Kuota eens te kunnen testen in een wedstrijd want tot op heden had ik er nog niet op gereden zoals hij enkele weken geleden raceklaar op deze blog stond.

De dag zelf dan. In de voormiddag een half uurke de benen losgegooid op de rollen. Dan naar Diepenbeek gefietst en daar zelf nog een rondje op verkenning. Weten hoe de wind staat en een paar keer flink doortrekken. De benen voelden eigenlijk wel goed aan, er zat power in.

De tijdrit zelf dan. Het eerste stuk kwam ik moeilijk in mijn ritme. Maar eenmaal aan de overkant met de wind in de rug haalde ik vlot de 45km/u. Na de sluis had ik Denis te pakken. Tegen de wind in vond ik deze keer wel de juiste cadans en dat is eigenlijk hetgeen je moet hebben in een tijdrit. Het goede ritme, niet te groot, niet te klein en de hartslag die eigenlijk constant in het rood tikt, bij mij was dat rond de 170. In het verleden reed ik vaak te groot en te lage trapfrequentie in deze tijdritten, maar vandaag ging alles vlot en soepeler.

Ik bleef mensen inhalen en ook de 2de ronde bleef ik die goede tred behouden. Het laatste stuk tegen de wind in stak ik een tandje bij en tegen 40km/u raasde ik naar de finish want ik had in de gaten dat een tijd van om en bij de 30’ er in zat. Het werd uiteindelijk 30’03. Dat is 39.93km/u gemiddeld.

Groot was evenwel mijn verbazing toen bleek dat ik derde werd en zelfs nog 4de in het eindklassement op een 11 tal seconden van plaats drie.

Na de kloteweken die ik achter de rug heb is dit natuurlijk wel een hele opsteker.

1 opmerking:

lieven zei

Ik ben niet verrast van je prestatie, gezien het aantal fietskilometers dat je de afgelopen winter reeds bij elkaar gefietst hebt. In de eindafrekening heb je 10" voorsprong op mij. Benieuwd hoeveel het geweest was indien ik met vol wiel had kunnen rijden. Ik denk dat ik toch meer snelheid had kunnen ontwikkelen op het lange stuk met wind in de rug. Dat was toch de ervaring die Eddy had.
Verder aangenaam verrast door fietsprestatie van Tim. Dit belooft in de stayerwedstrijden waar hij waarschijnlijk met de eersten kan uit water komen. Als ZLTC ieder jaar zo'n aanwinst doet, beginnen we stilaan tot de topclubs te behoren... Zien wat het wordt in De Haan met onze 12-koppige deelname.