woensdag 9 augustus 2006

Snel snel snel

Tegenwoordig moet je niet alleen goed getraind zijn om aan een Ironman deel te nemen, je moet ook de moed hebben om je al ruimschoots op voorhand in te schrijven.

Zo zijn de inschrijvingen voor Klagenfurt 2007 al volzet en is er een wachtlijst van 400 atleten en dit amper 2 +1/2 week na de editie van dit jaar.
Ook Frankfurt zit al vol, amper 4 dagen na de wedstrijd.

Tegenovergestelde is Engeland. Deze wedstrijd gaat door op 20/8 en je kan daar nog steeds voor inschrijven.

Waar ligt dat aan ?

- de organisatie ? Kan mij dat moeilijk voorstellen, als je in de Ironman series geraakt heb je een goede organisatie, anders kom je er gewoon niet in.
- Het parcours ? Is best mogelijk, maar de meeste parcoursen zijn mekaar waard. Een vlak fietsparcours vind je niet. De meeste loopparcoursen zijn ook vlak, er zijn natuurlijk wel uitzonderingen.
- De sfeer ? Waarschijnlijk 1 van de punten die dubbel tellen. Veel toeschouwers, supporters langs de kant van de weg maakt het racen aangenamer.
- de slots ? Is zeker een punt om rekening mee te houden. In Frankfurt zijn er bv 120 slots voor Hawaii op 2000 starters.
- de weersomstandigheden ? Een mens doet niet graag wedstrijd in slecht weer, dat staat vast. En het weer in Engeland kennende, ...

Dan wil ik toch nog even iets zeggen van het niveau van de deelnemers. Ik kijk dan naar mijn cat. 35-39j. Eén van de sterkst bezette. Om mij bv te kwalificeren voor Hawaii moest ik in Klagenfurt (er waren 6 slots in mijn reeks), stel dat ik bij de top 6 wil zijn om zeker te zijn van mijn plaats, tussen de 8u51 (1ste) en de 9u13' (6de) de eindmeet overschrijden. Voor mij bijna onmogelijk of ik moet echt een supersupersuperdag hebben.
Met een beetje geluk vallen er mensen af voor je in de rangschikking en kan je , zoals dit jaar, als 15de nog doorgaan. Maar ook nummer 15 deed er "maar"9u28' over.

Ik kan dus alleen maar hopen dat wanneer ik 40 ben, ik nog steeds in staat zal zijn om een fantsoenlijke tijd te stellen, want daar is de laatste die gaat ook de 15de maar die doet er 9u54' over. Daarmee komen we stilaan onder mijn menselijke tijden, maar ik zal dan ook al heel veel geluk moeten hebben. Kortom, kwalificeren = een superdag en heel veel geluk (allez, voor mij althans) en heel veel centen hebben. Ik zal ze al vast eens tellen hé.

Geen opmerkingen: