donderdag 3 juli 2008

Het Laatste Oordeel over Klagenfurt

HET LAATSTE OORDEEL ...


Volgens MARCO VELO

Zoals het spreekwoord zegt: het (on)geluk zit in een klein hoekje!!
Donderdagavond bij het binnengaan van het zwembad een banale uitschuiver gemaakt met een zere teen tot gevolg. De ernst van de zaak werd pas ’s anderendaags bij het ontwaken echt duidelijk. De teen in kwestie vertoonde vooral alle donkere kleuren van de regenboog en elk contact met de grond deed ontzettend pijn. Op korte termijn stond al zeker mijn deelname aan de Bilzen Run op de helling en de schrik zat er meteen in dat dit verstrekkender gevolgen kon hebben… Dit maar om aan te geven hoe snel een maandenlange voorbereiding in duigen kan vallen.
Om een lang verhaal kort te maken: Ik heb de Bilzen Run meegelopen! Wat voor mij de hoogmis van het loopjaar wil ik niet missen! Ik heb er samen met wat tape en enkele pijnstillers toch wat pijn voor over gehad om de finish te halen. Het werd ondanks de pijn een goede test in de laatste rechte lijn naar Oostenrijk…

Toen ik mij een jaar geleden inschreef voor Klagenfurt was de ambitie en de opdracht duidelijk: finishen alleen zou niet voldoende zijn het zou een snelle tijd (lees minder dan 10:00u) worden. Om dit te realiseren was de opdracht: opnieuw het vormpeil van mijn Embrun-triatlon bereiken.
In dit opzet ben ik echter niet geslaagd en zal de ambitie moeten bijgesteld worden!
Zorgenkind wat dit betreft is vreemd genoeg het fietsen! Met nochtans meer dan 7.000km op de teller wil dit onderdeel niet vlotten. Meerdere keren heb ik dit jaar tijdens het fietsen rake klappen moeten incasseren oa tijdens TBT. Erger nog waren de mokerslagen die ik moest verwerken bij het klimmen op flanken van de Ventoux. In principe mijn terrein bij uitstek!!
Tekenend was ook de ‘slechts’ 90° fietstijd tijdens de
½ triatlon van Leuven (op 180 deelnemers).
Vermits het fietsen de ‘sleutel’ is van de volledige triatlon zal ik in dit onderdeel dus zeer voorzichtig moeten zijn en zeker niet kost wat kost een snelle tijd willen nastreven.
Het zal, wat mij betreft, belangrijk zijn om zo fris mogelijk aan het lopen te beginnen om mijn sterkste onderdeel ten volle te kunnen uitspelen. Ik hoop hier te kunnen rekenen op mijn relatief hoge basissnelheid. In die zin was mijn deelname in Bilzen alsnog een mooie opsteker! 11° in 1:18:54 op een zwaar parcours met veel wind.
Wat het zwemmen betreft heb ik alleen de halve van Leuven als referentie. Daar was dit onderdeel, gezien mijn zwemkwaliteiten, goed te noemen. Voor mij is deze discipline vooral overleven in de massa.

Prognoses maken wat eindtijd betreft heeft verder weinig zin.
Onder 10:00u lijkt me niet meer haalbaar (jammer voor de pronostiekers op deze blog). Daarenboven is ook het weer nog eens een onzekere en bepalende factor. Een beetje als ploegmaat Mario A. zal ik een temperatuur boven de dertig graden waarschijnlijk niet overleven (dit ‘overleven’ is hopelijk figuurlijk te nemen…)

Wat de prestaties van de overige ZLTC-ers betreft.
Met Kurt en Mario heb ik weinig getraind en op hen heb ik bijgevolg weinig zicht. Ik wens hen in ieder geval heel veel succes in Roth!!!

Mijn twee Klagenfurt maatjes heb ik bezig gezien op en rond de Ventoux. Beiden hebben indruk gemaakt en zijn zeer goed bezig!! Dus ook over dat pronostiekje over de volgorde van onze aankomsten zou ik nog maar eens goed nadenken.

Ik hoop dat we alle vijf goed en wel de finish bereiken!!
En wat Klagenfurt betreft zou me dat niet verwonderen mochten we dat met z’n drieën gelijk doen! Zou dat niet knap zijn!!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Marc, sub 10 uur is niet onmogelijk hoor: ZW @1'45"/100meter = 1u06'30" + FI @34km/u (lijkt me perfect haalbaar) = 5u17'50" + LO @12,8 km/u (piece of cake voor jou) = 3u16'53" + totale wisseltijd van 5' maakt in totaal 9u46'12". Voilà mijne pronostiek. Wat het fietsen betreft: Klagenfurt is niet bepaald een klim-koers, je moet toch vooral de 'grote plateau' kunnen rondkrijgen. In die zin vond ik vreemd dat je in verhouding erg veel getraind hebt op het klimmen. Toen ik indertijd naar Klagenfurt ging had ik amper een paar hellingen gezien (en toch 5u04 gefietst). Aan alle mannen van de lange afstand die de komende weken van start gaan: succes en veel doorzettingsvermogen gewenst!

Raymond

Anoniem zei

Lijkt me zeker een haalbare kaart. Wij duimen voor jullie.

Witse en zijn team