donderdag 17 december 2009

Test moment

Test jezelf, kijken hoe ver je staat in je voorbereiding om te weten of je vooruitgang maakt, achteruitgang zou erger zijn en ook om te kijken wanneer je lichaam klaar is om over te gaan naar de volgende trainingsperiode.

mea culpa mea maxima culpa, i didn’t do that enough. Niet genoeg, zeg maar nooit. Denk dat het de laatste keer 3-4 jaar geleden geweest is. Hoe dat komt, kweet het niet. Misschien dat ik dacht dat testen altijd voluit gaan is, afzien is, een wedstrijd tegen jezelf. Maar stilletjes aan kom je dan tot de conclusie dat testen ook op een lager niveau kan. Zo deed ik gisteren een 20’ TT op de rollen tegen hf die ik meestal rij in een IM. Voor mij is dat zone 2, de zone van de AeT. Dus daar net onder of op heb ik gisteren een kort testje gedaan. Kan nu in de toekomst verder vergelijken.
In’t lopen kan je verschillende X 2000m lopen in, aan verschillende hartslagen. Of aan je AeT een 20-30’ test doen. Wel altijd op hetzelfde parcours of piste want anders klopt het plaatje natuurlijk nie meer.
Alleen in’t zwemmen is het moeilijker want wanneer zwem je in welke zone ? Als je extensief wil zwemmen en testen heb je toch altijd de neiging om sneller te willen gaan zwemmen. Een goede oplossing is bv een 2000m zwemmen en om de 3 slagen ademen zodat je zeker niet over je toeren gaat. Een andere mogelijkheid is bv 100 of 200m zwemmen of gewoon regelmatig een 500m test. Deze 3 laatsten zijn dan wel altijd voluit natuurlijk.
Regelmatig is natuurlijk niet iedere week maar om de 4-6weken lijkt me ideaal. Constant, wekelijks jezelf testen is ook niks, want dan ga te te hard gaan op training om de volgende keer toch maar sneller te zijn. Geef je lichaam de tijd om de trainingen te verteren en beter te worden.

Nog ideeën, laat ma komen!

Testsmurf groet u !

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Testen zijn goed om een bepaalde progressie aan te tonen, maar er zijn te veel variabelen in het spel om een sluitend oordeel te vellen over de vorm.
De dag van de wedstrijd is het toch de slimste die overleeft en niet altijd de sterkste, zie Appermans.
Ik vind die testmomenten vooral belangrijk om mijn eigen lichaam te leren kennen zodat ik op D-day ten allen tijde mijn schema kan bijstellen.
Op dit moment werk ik vooral rond gevoel, ik kan nu tempo lopen op 5 seconden juist vaan het gewenste tempo bv.
Hetgeen volgens mij te dikwijls over het hoofd gezien wordt bij ons amateurkes is MENTAL training, jezelf voorbij de grens sturen en toch de controle behouden. Mind over matter, want je mag nog zoveel getraind hebben als je wil. Zit het niet goed in't kopke dan komt er niks uit ook niet.
BTW, veel succes Denis in de HEL en al de rest tot nog eens.
PONTJE

Jelle, Jarno en Wilfried zei

Ze zijn inderdaad goed om je eigen lichaam te leren kennen en daarom moet je ze zeker en vast doen. Ik vind ze vooral van belang om te kijken wanneer je naar een volgende traininsopbouw kunt gaan. Ik volg het principe van veel trainen in de uithouding met heel af en toe eens een int. prikkel. Zolang je in de aerobe zones vooruitgang blijft boeken moet je daar blijven trainen. Stokt de vooruitgang dan moet je overstappen naar de volgende stap in je opbouw en dat is dan meer intensief gaan trainen. Ook hier moet je weer testen om je te zien wanneer hier de vooruitgang stopt om dan terug naar de uithouding te gaan.
Dit werkt goed voor mij, tis niet dé sleutel naar succes voor iedereen want ieder lichaam reageert anders, maar door de jaren heen heb ik al vanalles geprobeerd en dit lukt het best.

Soms zie je mensen trainen en ze weten niet waarmee ze bezig zijn, stellen zich geen vragen, doen jaar in jaar uit hetzelfde en geraken alleen in "conditie" omdat ze voor een bepaald doel "meer" gaan trainen dan anders. En geloof me zo lopen er veel rond. Mss dat daarom die on line coaching formules wel goed zijn zodat er toch wel eens eentje is die zich gaat afvragen waarom doe ik dit nu en waarom dat nu niet.

Ik ben God niet op trainingsvlak, kan alleen terugvallen op wat ik jaren heb gedaan en verkeerd heb gedaan.

Sneeuwsmurf groet u!