maandag 29 november 2010

Idee

Remember de comment van Mario ivm met een ideetje dat hij had om mij onder de 10u te krijgen in Klagenfurt.  Wel, het is geen wereldschokkend nieuws wat hij me vertelt heeft.  Maar nieuwe ideeën en andere inzichten zijn soms eens nodig om niet in hetzelfde moeras te blijven trappelen.  Mijn lopen is slecht, gewoon slecht en dat nu toch al een paar seizoenen.  Ik liep goed vroeger en dat kan niet weg zijn.  Misschien heb ik de laatste jaren gewoon te veel dat comfort opgezocht met het excuus van, ja ik kan niet anders met dat linkerbeen.  Soms kan het ook eens tussen oren zitten.
Daarom dat ik nu de hartslagen in het lopen even links laat liggen en mij ga bazeren op tempo's.  Mijn lichaam gaat een enorme schok krijgen.  Ik moet weg uit die comfortabele luie zone. 
Daarom is het altijd belangrijk te luisteren naar mensen die er iets van af weten en mee te pikken wat je kan gebruiken want meestal vertellen ze dat maar allemaal 1 keer.  2de punt is dat je het dan nog moet uitvoeren ook natuurlijk.
We zijn er intussen al mee bezig, we zullen wel zien waar we stranden.... Hopelijk ergens onder de 10u zeker!

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Wie niet waagt, niet wint. In het zwemmen is het al gedeelde smart, in het fietsen kunnen we de zware trainingen ook met een paar Die-hard fietsers afwerken, dan rest er alleen nog het lopen! En dat doen we een klein beetje samen. Dat moet dus goed komen!

Tim

Anoniem zei

Hoe valt "weg uit de comfortzone" te rijmen met het feit dat tijdens de winter vooral basisuithouding getraind moet worden, dus eigenlijk nét binnen die comfortzone. Of gaat het eerder om een beperkt percentage van de trainingstijd (prikkels)?

Hij die nog steeds niet aan trainen toe is,

Raymond

Mario zei

Dus basisuithouding is alleen maar slow, slow, slow ?

Ahwel ... dan wordt ge ook ne slow ! Is best handig als ge veel trouwfeesten moet afgaan in 2011 ;-)

Monotonie is één van de meest voorkomende oorzaak tot overtraining. Ne atleet hoort dynamisch te zijn ! Ook een IM-atleet !

Maar ... het is een vrij land, hé

Anoniem zei

Ben zelf nooit een favoriet geweest van al te veel LSD-trainingen. Baseerde mij ook altijd op "tijden" of "tempo" en keek na de training wel eens effe wat dan m'n gemiddelde HF was, meer niet.
Had wel tot gevolg dat ik bij testen steevast te horen kreeg dat mijn gemengd aeroob-anaeroob gebied te uitgesproken was en ik te weinig 'basisuithouding' had. Heeft mij echter nooit problemen opgeleverd tijdens wedstrijden ...

Raymond

Mario zei

Hou persoonlijk wel van die LD ... die S valt dikwijls weg als het goed gaat ;-)

Het moet ook een beetje plezant zijn, hé ... al dat trainen ;-)

Lange trainingen en blokken op niveau aerobe drempel zijn de sleuteltrainingen naar een topconditie ... maar das nog nie voor nu zekers ?