vrijdag 29 januari 2010

Zwemtechniek

Een mens vraagt zich soms nogal eens dingen af. Zoals bijvoorbeeld, wat is nu belangrijker in zwemmen, een goeie techniek of zoveel mogelijk kilometers maken?
Laat ik eens naar mezelf kijken. Ik ben niet de man die meer dan 3 keer per week het zwembad induikt. 3 keer zwemmen is niet veel maar wel genoeg om wat zwemconditie op te bouwen maar dan ook weer te weinig om echt vooruitgang te maken. Nu, 5-6x zwemmen per week brengt vooruitgang, daar twijfel ik niet aan, maar dan is er een maar, is het de moeite om zo veel tijd in het zwemmen te steken voor ons amateurkes op de lange afstand. Volgens mij niet, je spendeert beter je tijd aan het fietsen en het lopen.

Op een bepaald moment in je “triatloncarriere” ga je plafoneren in het zwemmen. Een punt waar ik al enkele jaren zit mag ik zeggen. Met mijn 3 trainingen per week zal ik waarschijnlijk nog lang op dit dood punt blijven “hangen”.
Op één van de laatste clubtrainingen stond Mario aan de kant en ontleedde mijn zwemtechniek. Ik deed een aantal dingen fout waarvan ik nu juist dacht dat ik ze goed deed. Vandaar nu de omschakeling om mijn zwemtechniek bij te schaven. Volgens mij is dat ook nog de enigste manier om een klein beetje vooruitgang te boeken en om met dezelfde inspanning toch iets sneller te gaan.

Kilometers extra maken doe ik toch niet dus kan ik beter zo efficient mogelijk leren zwemmen en waarom dan de techniek niet eens de kans geven?
Wat me opgevallen is, is dat je zelf niet ziet of je goed zwemt of niet, je denkt het misschien wel, hoopt het misschien ook tot iemand je met de neus op de feiten drukt. Je hebt dus een extra iamand nodig aan de zijlijn om je daarop te wijzen. En om je duidelijk te maken dat je ook verstaat wat je aan het doen bent want zomaar in de wilde weg techniekoefeningen doen als je geen benul hebt waar je mee bezig bent heeft geen nut.

Raymond stuurde nog een mooie link door maar die staat intussen al op de 3coach site. Mocht je hem daar nog niet gezien hebben, hier is hij nog eens http://www.swimsmooth.com/

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Wilfried,

ik ken het "plafoneer-gevoel" maar al te goed. Mede door dat gevoel raakte ik de motivatie kwijt om nog veel te zwemmen. In 2008 heb ik daardoor van augustus tot eind januari 2009 geen enkele zwemtraining gedaan.
Bij het terug opstarten van de zwemtrainingen ben ik enorm veel techniekoefeningen beginnen te doen. Tegenwoordig zit ik aan +/- 40% techniek per training.

Na 1 jaar pluk ik er pas echt de vruchten van. Puur op stijl zal het bij mij nooit op iets trekken, maar met maar slechts een gemiddelde van 5km/week of 2 trainingen heb ik mijn PR op de 500m met 15 seconden kunnen scherper stellen. Ook had ik het gevoel dat ik nog over had na het PR aanwezig. Dit had ik vroeger niet bij 500m testen.
Als vanzelfsprekend is de motivatie om te zwemmen er alleen maar groter op geworden.

Ik denk dat het tijdje pauze in zwemtrainingen het ook makkelijker gemaakt heeft om mijn techniek een beetje aan te passen. Ik had na zo een lange inactiviteit toch geen watergevoel.

Jimmy

Rinus zei

Heren,

Naar aanleiding van jullie berichten wil ik graag een reactie plaatsen. Op dit moment train ik wedstrijdzwemmers op clubniveau. Mijn achtergrond is de kwart triathlon en heb hetzelfde meegemaakt! voor techniektraining is het belangrijk dat er een film gemaakt wordt van de huidige zwemtechniek, de zwemmer moet eerst zien wat er fout gaat en een duidelijke uitleg krijgen waarom hij moet veranderen!! mijn advies is heel veel op techniek trainen, dit gaat maanden duren want een bestaande fout uit je techniek halen is moeilijk en als de vermoeidheid om de hoek komt kijken verval je erg snel terug in de oude fouten! Je hebt echt een goede trainer nodig die je op je fouten kan wijzen en je verder kan helpen met techniek verbetering.

Heel veel succes!!

Jelle, Jarno en Wilfried zei

@ Rinus, we hebben het daar ook over gehad op training om de zwemtechniek eens te filmen, alleen de uitvoering van dit idee bleef een beetje steken. We hebben er niet echt een idee van, waar we het materiaal kunnen halen om dit te doen en of dit dan niet te kostelijk gaat uitvallen.

Rinus zei

Wil,

Bij onze vereniging hebben wij een standaard video camera gekocht een niet te dure, deze verpakt in een waterdichte behuizing en daar een home made zuignap aan gemaakt. we plaatsen hem dan onder water aan de badrand en dan kan je heel redelijke beelden verkrijgen. Beelden van boven water kan je ook redelijk goed analiseren, het grote voordeel hiervan is dat je een hele baan kan overzien van zowel vooraanzicht als een zij aanzicht!
Je zal alleen een vrijwilliger moeten aanwijzen die beelden van jouw moet gaan maken!!

Ssucces! Rinus

Jelle, Jarno en Wilfried zei

Bedankt voor de tip, dat gaan we zeker eens uitproberen.