maandag 3 maart 2008

Kruispunt

Ik sta momenteel op een kruispunt, moet kiezen welke richting ik uit wil.
Het is me intussen wel duidelijk geworden dat mijn linkerbeen blijkbaar die volumes niet meer aankan. Ik moet dus terugschroeven, noodgedwongen. Mijn lichaam geeft die signalen en ik kan die niet langer negeren of het loopt weer op een sisser uit deze zomer en dat krijg ik niet meer verwerkt.

Wat zijn dan de plannen. Allereerst natuurlijk zorgen dat die blessure zo goed mogelijk geneest. Voel ik dat het zaterdag voor de tijdrit nog niet helemaal in orde is zal ik de 20K rustig afleggen. De Haan zal een vraagteken blijven wat het lopen betreft. Heb er geen enkel idee van of dat dan zal gaan of niet.

Daarna nog maar eens rustig terug opbouwen met een max van 3 en later af en toe 4 looptrainingen per week. Zodat ik zeker genoeg rust (minstens 1 dag) heb er tussen in. Hopelijk blijft dan de blessure weg.

Meer kan ik er momenteel ook niet van maken. Mochten er tips zijn, ze zijn van harte welkom.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Wilfried,

dat uw linkerbeen uw eeuwige achillespees zal blijven, daar kan je inderdaad weinig aan veranderen.
Maar het is zeker niet erg de looptrainingen van 4 naar 3 trainingen per week terug te schroeven.
Ikzelf heb een zeer gevoelige rechterknie. Ik loop dus ook max. 3 keer per week en zorg ook dat de dag na een looptraining een dag niet loop. In totaal kom ik momenteel aan 30 à 40 km per week.
Maar er zijn nu nog weken dat ik amper aan 20 km kom. Momenteel is een regelmaat in het lopen krijgen het belangrijkste.
Pas in de laatste 6 weken voor de Ironman drijf ik het volume op.

Toch zal ik dan nog steeds heel voorzichtig zijn en bij het minste signaal, zal ik de dag erna niet lopen of zelfs 2 dagen erna. Voor Nice en voor Kasterlee heb ik het op deze manier aangepakt en op beide wedstrijden was mijn lopen meer dan goed genoeg.

Voor ons recreanten is het belangrijker de start te halen van een wedstrijd als steeds geblesseerd rond te lopen. Daar zal je niks mee bereiken. Zorg gewoon dat uw fietsen sterk genoeg is en dat ge voldoende fris aan het afsluitende lopen kunt beginnen. Dit zal meer opleveren als enorm veel loopkilometers te verzamelen. De marathon is na het fietsen toch zo onvoorspelbaar. Als je iets teveel gegeven hebt in het fietsen, dan kan je nog 80 km per week gelopen hebben. Je zal de situatie niet meer recht zetten.

Als je wil, kan ik om u gerust te stellen eens mijn trainingsvolumes doorsturen die ik deed voor Nice en Kasterlee. Dan zie je ook dadelijk dat ik heel veel rust inbouw. Rust is tenslotte onze 4de discipline die (als je een goede verhouding respecteerd) ons pas echt sterker maakt.

Kijk maar eens naar wat Lieven loopt in het voorjaar. Die loopt ook omtrent de 30 km per week. Pas in de weken (zijn laatste blok) voor zijn 3/4de triathlons dreef hij het volume op. En hij deed het toch ook heel goed in het lopen.

Ik denk dat Marco Vélo in deze tijd van het jaar ook niet overdreven veel kilometers loopt. Wij triathleten hebben door het zwemmen en fietsen al een heel brede basis. Uw lopen goed onderhouden is belangrijk, maar loop in deze tijd van het jaar niet meer dan nodig is.

Jimmy

Anoniem zei

Wilfried, ik ben nog niet lang genoeg bij de club om te kunnen zeggen dat ik je ken laat staan trainingsadvies te geven. Toch is het mij opgevallen hoe gedreven je met je "hobby" , want dat is toch uiteindelijk, bezig bent. Het feit dat je door omstandigheden je droom niet kan waarmaken op de manier die je graag zou willen is een last die zwaar te dragen is. Ik ben er zeker van,eens je met jezelf in het reine komt over het verleden dat er zeker nog een mooie toekomst voor je weggelegd is, zeker in het triathlon.
Denk maar eens na over het volgende.
Vergeef je vijand, verzoen je met hem, help hem, roep God voor hem aan.
Pontje

Anoniem zei

Tja wat kan een normaal mens hier nog aan toevoegen behalve :
shit shit shit shit shit shit shit shit shit shit shit shit shit shit shit shit shit shit shit shit shit shit shit shit shit shit shit shit shit shit en nog eens ... kak .

Witse

Jelle, Jarno en Wilfried zei

@ Jimmy : bedankt voor de tips

@ Pontje : bedankt om de nagel op de kop te slaan

@ Witse : bedankt voor de shit, ... euh kak

Anoniem zei

Mannen merci om mijn ventje weet goede moed te geven, ik doe ook steeds mijn best maar het lukt niet altijd. Ik ben meestal de 'PISPAAL'.

Els

Anoniem zei

Voor pispaal spelen is één zaak maar dat kantje van onze Wil kende ik (gelukkig!!!!) nog niet.

Naar het schijnt maar ik weet dat ook maar van horen zeggen (informanten hè), is het natte gevoel dat telt !!!

Witse