woensdag 7 oktober 2009

Bibliobus

De trainingen gaan rustig hun gangetje. Ik probeer elke dag wel iets te doen zodat ik op het einde van de week 7-8hr training gedaan heb. Ondertussen is er vanalles en nog wat te doen zodat we de tijd toch aardig kunnen opvullen. De spanning in hawaii neemt langzaam toe en her en der kan je filmpjes en blogs lezen over hoe het er aan toe gaat. Ik ga vandaag effe een andere toer op, de leestoer.

Gisteren samen met Jarno naar de bibliotheek geweest. Er moest een boek gelezen worden en vermits Jarno niet zo graag leest moest er op zoek gegaan worden naar interessante literatuur. Dat deed me terugdenken aan mijn kindertijd. Ik heb blijkbaar wel een "leesgen" en vroeger waren er niet zoveel dingen die je konden afleiden. Onze boeken waren de gameboys, Ninentendo's, Wii's van nu. Er was enkel TV en dat pas vanaf 18u en computers stonden nog in hun prille kinderschoenen.

Dus werd er gelezen. Ik las graag. Ik weet nog dat er in de tijd een bus langs de scholen kwam, de Bibliobus. Volgestouwd met jeugdboeken. Voor velen een plezier, voor anderen van moetes. Ik zie de bus nog zo voor me. Rood wit van kleur en de meneer die er meer reed rookte meestal de pijp, ja toen mocht dat nog. Kruistochten in spijkerbroeken, oorlogwinters, koningen in Katoren en noem maar op, ik heb ze allemaal gelezen.

Ik weet niet of die bus (of in elk geval een modernere versie)tegenwoordig nog ergens rondtoert, in Nederland vind je ze nog wel.

Maar hopelijk krijgt Jarno de smaak een beetje te pakken en leest hij niet alleen omdat het moet van de school.

Geen opmerkingen: