dinsdag 28 september 2010

Op zoek

Op zoek naar wat er precies scheelt met mijn lichaam.  Tis niet alleen die achillespees, veelal, algehele malaise en dan vooral bij het lopen.  Lopen is niet meer plezant en gaat altijd maar moeizamer en moeizamer, zonder nog maar te praten van allerlei pijntjes groot of klein die maar meer en meer op de proppen komen.

Wat scheelt er? Ik had ergens iets gelezen een paar weken geleden, vraag me niet meer waar, maar dat was blijven hangen?  Het kwam er op neer dat een lichaam dat verkeerd in evenwicht is op den duur niet meer kan presteren zonder gekwetst te geraken.  Je compenseert en compenseert maar op een bepaald moment geraakt dat op en dan is het, over en out. 1 kant van je lichaam speelt eigenlijk de baas.  In mijn geval is dat niet moeilijk, dat is de rechterkant.  Alles is gericht op rechts want die moet links compenseren.  In de beginjaren na mijn ongeluk liep ik of ik nergens last van ondervond maar jaren later loop ik steeds moeilijker en moeilijker.

Met die dingen in mijn achterhoofd trok ik naar Hasselt naar "De Sporter"  Ik legde uit wat mijn problemen waren maar verzweeg wat ik hierboven verteld heb.  Geloof het of niet maar die man vertelde mij ongeveer hetzelfde.  Mijn lichaam is door de jaren heen gefixeerd geraakt op dat rechterbeen met gevolg, links bleef letterlijk links liggen.  Vandaar ook dat rechts een corectie nodig had en niet links, klinkt raar want je denkt, het zit em links, wat logisch lijkt.  Men werkt er met zooltjes en na een paar pogingen voelde ik zelf, wonderwel dat er verbetering was en ik voelde de druk op mijn achillespees verminderen.
Het klikte met die man, ik had er een goed gevoel bij, en ook dat speelt mee, en met hetgeen ik al wist en hetgeen hij daar nog bovenop vertelde wil ik dit zeker proberen.

Kijk, we gaan niet te vroeg victorie kraaien maar wie niet waagt, probeert, niet wint.  Dit probleem moet opgelost geraken of Klagenfurt wordt mijn afscheid, als ik ginder al geraak, zo simpel is het. Niemand weet met hoeveel pijn ik de afgelopen jaren heb getraind omwille van dit slechte evenwicht. Ik sta er soms nog versteld van dat ik dan ook nog redelijk presteerde.  Op die manier kan het niet meer verder, dus hopelijk lukt het en zijn we vertrokken voor nog vele jaren "pijnvrij" lopen.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hei maat, blij dat je er naar toe geweest bent. je was er al eens met me dus heeft toch precies indruk op je gemaakt. Ik heb in elk geval sinds ik met hun zooltjes loop geen blessures of ontstekingen meer gehad. Velen zeggen dat ze enkel maar zolen willen verkopen maar ik ben er effectief mee geholpen, hoop dat het ook bij u lukt. Succes

Anoniem zei

Als je ermee geholpen bent des te beter, maar "de sporter" heeft een dubieuze reputatie en 90% van degenen die er binnengaan, komen met zooltjes terug buiten (including me, zowat 20 jaar geleden).
Ik denk dat ironmans voor jou (je lichaam) meer slecht dan goed doen, de fysieke belasting is gewoon te groot. Denk ook eens erover na hoe je binnen 10, 15 jaar wil rondlopen... toch enigszins fit, niet?

Anoniem zei

bevestiging van wat wij dachten. Met die vaststelling hopen wij dat je verder kan "pijnloos" sporten. Dikke zoen Ginette

Jelle, Jarno en Wilfried zei

Sporter was eigenlijk pas 2de keuze. Ik had het adres doorgekregen van een goede podoloog maar daar kon ik pas ten vroegste op 10 december terecht en khad geen zin om zo lang te wachten.

Kijk, als ik niks onderneem zal het zeker niet beter gaan. Tis het proberen waard en lukt het niet dan vebijt ik nog effe alle pijn en is Klagenfurt het eindstation.

En dan zal het zoeken worden naar een nieuwe uitdaging...